Bloggartiklar

BOKA MONTER KONTAKT REGISTRERA DIG FÖR FRI ENTRÉ

↠ We shape the future of the branded and inspirational packaging ↞

5 tips för att din startup ska bli framgångsrik!

ff

Att bygga sin startup från idé till ett framgångsrikt företag med sikte på de globala marknaderna är en utmaning. Men med nätverk, mentorer, rätt kompetenser och ett genomtänk varumärke är chansen större att lyckas. Här har vi samlat våra 5 bästa tips för att lyckas!

1. Startup? Satsa på en idé som du brinner för.
För att lyckas ta din idé från just en idé till ett framgångsrikt bolag kommer det krävas tusentals timmar av hårt arbete. Satsa på något du brinner för!

2. Lyssna på andra och bygg ett starkt nätverk, men lita på din vision.
Fråga personer om råd som gjort en tillväxtresa som liknar den du vill göra och som är duktiga inom sitt område. För att bygga ditt nätverk finns det mängder av bra event att kolla in, bli en del av förpackningsmässorna Empack och/eller Packaging Innovations. Där kan du träffa både etablerade företag som ställer ut, ställa ut själv och medverka på givande nätverksträffar. I tillägg finns det även flera renodlade nätverksforum inom förpackning som exempelvis Pack@lunch och Fempack.

Dessutom finns organisationen Packbridge som arrangerar tävlingen Top Packaging Summit för startups inom förpackning. Genom denna får du feedback från en internationell jury, chans till vinstpengar och mycket mer – ett bra startskott för att lyckas med din startup.

3. Hitta rätt kompetens.
Du kan inte allt, och för att lyckas måste du ha människor runt dig som kompletterar, utmanar och hjälper till att bygga bolaget tillsammans med dig. Använd alla kanaler du kan för att hitta dina framtida kollegor och anställda. Ett bra ställe att börja på är TheHub.se, en gratis digital rekryteringsplats, skapad av entreprenörer för entreprenörer.

4. Bygg ditt varumärke.
Var aktiv där din målgrupp är aktiv. Det hjälper dig att både förstå din målgrupp och bygga ert varumärke. Att bygga ditt varumärke handlar om att visa upp vem du är och betona vad ni står för, och vill bli ihågkomna för. Även här är mässor ett superbra forum för att nå ut och stärka ditt varumärke på ett ställe där hela branschen syns, ofta erbjuder mässor bra och prisvärda erbjudande som vänder sig direkt till som har ett företag i uppstartsfasen.

5. Jobba hårt och ge inte upp.
Det kommer ta tusentals timmar att bygga ett framgångsrikt bolag och kräva mycket hårt arbete. Låt inte andras negativa kommentarer påverka dig. Lyckas du inte med din första idé, så är det bara att satsa på nästa. Vi lär oss av våra misstag och det enda som är säkert är att om du inte testar så kommer du aldrig att lyckas.

Stora Enso visar vägen för nya startups i branschen

ff

Innovationer inom förpackningsbranschen får allt större fokus och efterfrågas starkt av branschen. Den 2-3 oktober på Empack och Packaging Innovation invigs ytan ”Start Up Area” som utvecklas i samarbete med och sponsras av förpackningsföretaget Stora Enso som arbetar aktivt för att fång upp nya startups och affärsidéer.

Stora Enso satsar på innovation och samarbetar tätt med startups i branschen. Sedan 2017 driver Stora Enso sitt Accelerator-program för samarbete med nystartade företag och för att gynna utvecklingen inom förpackning. Programmet har fokus på förnybara material. År 2018 prisades Stora Enso som det mest startup-vänliga företaget i Finland.

”Vi arbetar kontinuerligt med innovation inom Stora Enso, inte bara gällande produkter utan också kring hur vi utformar våra samarbeten, utvecklar våra affärsmodeller och tillhandahåller nya tjänster. Vi är glada att kunna bidra med vårt förnybara material till denna mötesplats. Vårt tema under Empack kommer vara just innovationer och vi bjuder även in till en Pack@Lunch den 2 oktober med samma tema för att ytterligare visa vilka möjligheter det finns med vår träråvara” – säger Caterine Wilderoth, Marknadschef Stora Enso, Division Packaging Solutions.

I höst på Empack på Kistamässan utvecklas det helt nya området ”Start Up Area” i ett samarbete mellan Empack och Stora Enso som en ny satsning för att lyfta det gemensamma engagemanget att driva nya affärsidéer och utveckling framåt.

”Nya innovativa material och lösningar är oerhört viktigt att belysa på Empack. Inte minst när fokus på marknaden är så stor med alla dess utmaningar kring förpackningar och material som finns. Detta är något vi kommer se till att lyfta extra mycket inför mötesplatsen i oktober. Vi är väldigt glada att Stora Enso vill hjälpa oss att göra denna yta till något alldeles extra och att Packbridge anordnar denna spännande tävling som vi får möjlighet att highlighta hos oss ” – säger Emelie Törn, projektledare Empack.

Det är tydligt att det blir allt viktigare för samtliga företag i branschen att hålla sig uppdaterade på de senaste innovationerna som tar plats på affärskartan. Stora Enso är en vägvisare i hur stor företag inom förpackningsbranschen kan arbeta för att säkerställa sin relevans på marknaden genom att fånga upp nya affärsidéer i en tid av förändring. Innovationerna är vägvisarna in i framtiden.

Innovationen som får förpackningen att försvinna

ff

Det är en av de hetaste innovationerna inom förpackning just nu och den gör något helt världsomvälvande, Ooho är förpackningen som förvinner. Ooho är gjord av tång och är 100% ätbart, vilket betyder att förpackningen äts upp med sitt innehåll och 0% skräp blir kvar. Det är nytänkande, innovativt och revolutionerande.

När London Marathon gick av stapeln kom Ooho ut till den stora massan på riktigt, efter 23 km serverades nämligen de 41000 deltagarna en boll gjord av tång full av sportdryck. Målet var att ersätta engångsmuggar och/eller plastflaskor för att minska den enorma mängden plastavfall som det blir vid ett sådant stort lopp. En milstolpe för företaget och ett genomslag för förpackningen som inte existerar.

Det är ett Londonbaserat Startup företag som heter Skipping Rocks Lab som ligger bakom den nya innovationen, tångkapslar under namnet Ooho med ett mål att få plastförpackningar att försvinna. Det finns många fördelar med Ooho, först och främst är de billigare att producera än plast, de är gjorda av ett tunt membran av tång som är helt smaklöst, ätbart och framförallt lämnar det inget skräp efter sig. En innovation på riktigt och att hålla utkik efter.

Läs mer om Ooho här

Förpackningstrender och innovationer som utmanar på marknanden

ff

Som alltid sker utvecklingen hela tiden och den sker snabbt, gemensamt för förpackningstrender under 2019 är inte helt oväntat hållbarhet och med miljön i fokus. Hur minskar vi förpackningsmaterial, är återanvändning den nya återvinningen och kan man leverera innehåll utan en förpackning? Nedan följer fyra förpackningstrender för 2019 som du måste ha koll på!

1.      Efter återvinn kommer återanvänd

Det har varit mycket fokus under de senaste åren på återvinning, men nu har återanvändning seglat upp som ett givet alternativ. Pionjärer som Starbucks började med återanvändbara muggar för ett bra tag sedan, men användningen hos konsument har äntligen blivit mer påtaglig. Det nya flaskföretaget Oceanbottle satsar också på återanvändbara flaskor men drar det ett steg längre genom att producera flaskorna från återvunnen plast ifrån våra hav, hållbart och återanvändbart - WOW!

2.      Minska förpackningsmaterialet eller produkten?

En stor fråga är också hur vi ska minska mängden förpackningsmaterial. Brittiska Marks & Spencers har genomfört projektet ”Thin Air” där de minskat mängden luft i snacksförpackningarna och därmed produktens storlek, vilket resulterat i 37 % mindre mängd förpackningsmaterial vilket såklart är ett viktigt steg i rätt riktning. Men ibland måste man gå ännu ett steg utanför boxen och titta på om produkten i sig istället kan utvecklas. På MIT har de utvecklat en pasta som packas platt och får sin form i vattnet, vilket skulle spara två tredjedelar av utrymmet – imponerande eller vadå?

3.      Förpackning – vart tog du vägen?

Det finns även en ny trend och hållbarhetsvision som vill ta bort förpackningar helt och hållet. Bland annat finns det olika livsmedelskedjor som säljer ett brett sortiment med torrvaror på lösvikt, vilket minskar både förpackningsmängden och matsvinnet. Samtidigt utmanas plastflaskan av bland annat Selfridges som har lanserat den nya innovationen Ooho, den första ätbara vattenförpackningen – hur coolt?

4.      Vinflaska har fått en utmanare

En förpackning som har börjat få utmanas på riktigt är vinflaskan på restauranger. Nya system med tappkranar och vincisterner kommer att sätta karaffen på borden igen, vilket ger fördelar för både miljön och vinet i sig. Och visst är det ändå en rätt härlig lite sydeuropeisk känsla att drick vin ur karaff ändå?

Källa Food & Friends Trendspotting 2019

Meet Garçon Wines - The company behind the first flat wine bottle

ff

What is “innovation” for you?

In my view and in a commercial sense, innovation is either the advancement of an existing product or service to solve a recognised problem where the results from the development offer meaningful benefits to key stakeholders [of that product or service], or the introduction of a totally new product or service to meaningfully improve the lives of key stakeholders [of that product or service] in a way that the majority of them never considered possible.

How does Garçon Wines stand out from other products?
Garçon Wines is the inventor of 21st century, sustainable wine packaging solutions, led by eco, flat wine bottles and supported by innovative transit cases. The multi award-winning wine bottles from Garçon Wines offer the beauty of round, glass bottles, the functionality of bag-in-box, and a new benchmark of true sustainability not offered by other wine primary packaging. For these reasons, Garçon Wines stands out from other wine packaging products as it fits perfectly as a solution for a 21st century world, unlike other products which, in my view, are stuck in bygone eras.

What do you think the wine bottle will look like 20 years ahead?
I spend much time envisioning what the drinks supply chain (from production to retailing to consumption to recycling) will look like in 5 and 10 years' time, and sometimes even as far off as 2050. Wine is just one of these drinks, and the most emotional and engaging, which is why we build the foundation of our business from it. Bottles and packaging are a means to achieve more efficient, effective and sustainable supply chains.

Therefore, the definition and design of drinks bottles, including wine bottles, should be informed by the forward-thinking vision for the forecasted future supply chain of the specific drink. If I was to detail my vision for wine bottles 20 years ahead, then I would need to disclose many of our trade secrets which is not advisable for our commercial success. What I can share, is that wine bottles in 10 years' time will look much more similar to our present-day Garçon Wines eco, flat bottles, than they will look like the status quo round, glass bottles do today. And if you follow the activities of my company, from 2030 to 2040, then you will be among the first to see what wine bottles look like in 20 years' time. However, 20 years ahead, we will cover significantly more than just wine and packaging. Our future sights are clearly set on supply chain innovations for the wider drinks industry.